čtvrtek 7. května 2009

Jeho Svatost 14. dalajlama

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions."  Dalai Lama

 

Když jsem si v sobotu přečetl emailovou nabídku z mého Minerva housu, nevěřil jsem. Dalajláma ve středu v Albany? Co by dělal ve městě malém jak Hradec Králové. A i kdyby jo, dávno by se to už prokřiklo. Okamžitě jsem zapojil brášku googla a stále tak trochu nevěřícně zíral na stránky Palace Theatre, že je to fakt pravda. Obratem jsem odpověděl, že mám o lístek zájem. Wold a Blue House nabízeli pouhých 7 + 7 tiketů za poloviční cenu. Posléze jsem se dozvěděl, že jsem z těch čtrnácti šťastně urval úplně poslední. V úterý jsme šli zaplatit lístky na diskuzi s profesorkou filozofie na téma "What Makes Tibetan Buddhism Different?". Linda Patrik mluvila skvěle - srozumitelně, jasně, objektivně, zajímavě. Vůbec si rád poslechnu o různých náboženstvích, dokud mě nikdo nepřesvědčuje a do ničeho netlačí. A tohle byl přesně ten případ, kdy mě to bavilo. To, že ona sama je buddhistka, jsme se dozvěděli až na konci.

 

Na středeční výlet jsme byli vyzváni, ať si nebereme s sebou žádné telefony, foťáky, iPody…, bezpečnostní opatření jsou prý vysoká. Také jsme tam kvůli tomu měli být o hodinu dřív. Fronta byla neskutečně dlouhá, ale s americkým fair play stylem pro fronty šla hodně rychle.

 

Dalajláma byl přivítán písní zahranou živou kapelou a doprovázenou slideshow. Úvodní slovo měly zakladatelky pořádající organizce The World Ethical Foundations Consortium a starosta města Albany. Dalajlámova přednáška nesla název Compassionate Ethics in Difficult Times. Dotkl se v ní i např. otevřenosti k jiným náboženstvím či ekonomické krize. Následovaly odpovědi na otázky (kladené na papírky před začátkem programu), dostalo se jen asi na tři, tak třeba někdy příště. Mluví anglicky, někdy se poradí s překladatelem, občas mu však nebylo moc rozumět. Každopádně neztrácí svůj smysl pro humor. Američan by určitě řekl "He is a cool guy".  Jak nám dopředu řekla prof. Patrik: "Bude se vám to líbit. Dalajláma je typ člověka, kterého byste chtěli mít za svého hodného strýčka."

 

Račte zhlédnout zpravodajské video.

2 komentáře:

Kyslík řekl(a)...

Neuvěřitelné! Už jen kvůli téhle přednášce bych si to s Tebou vyměnil. Fakt Ti závidím.

Ondřej Kubera řekl(a)...

V listopadu v Praze jsi se na něj nedostal? Květen až srpen bude celkem dost po Evropě, tak třeba to někdy vyjde s tvými cestovatelskými plány.

Díky za komentář.