pátek 21. listopadu 2008

Fair play

Říká se, že američtí studenti neopisují. Za trimestr jsem tu psal zhruba dvacítku písemek různých velikostí a ani jednou jsem se nesetkal s tím, že by se někdo snažil odkoukat odpověď od souseda nebo nedejbože z taháku. To platí samozřejmě i v případě nepřítomnosti profesorky. Větší smysl pro fair play (nejen ve škole) je asi to, čeho si (když už takhle zevšeobecňuju) na Američanech vážím nejvíce a chci tím kompenzovat předchozí dva články.

Opisování při zkouškách se netoleruje podobně jako plagiarismus při tvorbě písemných prací. V psychologii jsme jeden takový příklad měli. Profesorka nám vrátila práce o tři týdny později, než měla s tím, že se jí to dřív nikdy nestalo a že s tím je dlouhý proces - kdy "vyšetřovatelé" museli kontrolovat práce všech studentů. Pak jsme podepisovali, že bereme na vědomí, že naše práce mohou být kontrolovány softwarem, který potenciální plagiarismus může odhalit porovnáními s miliony zdrojů v databázi. V Česku bych očekával nejspíše smích, zejména těch "zkušenějších", na jejichž podvod se nepřišlo. Tady panovala spíše atmosféra "jak jsi jen mohl?", jako když někdo spáchá nějaký zločin. Vzpomínám na jeden humanitní předmět na FELu, kde jsem si připadal jako jeden z mála, kdo práci nestáhli hotovou z internetu, ale napsali ji od začátku do konce.

Popisoval jsem situaci z psychologie kamarádovi, ale říkal jsem, že nevím, kdo to byl, že se dbá na diskrétnost. On reagoval: To je jednoduché, nejspíše dotyčného/ou příští hodinu už neuvidíš.

3 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Vím, že některé VŠ u nás tu počítačovou kontrolu obsahu také zavedly. Asi ty pokrokovější. FF mezi ně nepatří, ale zase si třeba na mém oboru nedovedu představit, že by si někdo "půjčil" od někoho např. diplomku.

Word-slinger řekl(a)...

Je to mazec..kdyby to takhle začalo najednou fungovat u nás zajímalo by mě kolik studentů by prošlo sítem:))

Anonymní řekl(a)...

my jsme tady na UC měli na jedné zkouškové písemce povolené všechny poznámky, knížky a dokonce i notebooky...(což na jednu stranu hovoří o náročnosti)
ale nikoho ani nenapadlo si třeba o výsledcích chatovat nebo mailovat...(proč jsem byl jediný se zkušenostmi z FELu, který očekával, že by to mělo napadnout snad každáho...?)
ale úpřímně řečeno na to ve finále nebylo moc času..