pátek 24. července 2009

Večeře u profesora, judaismus a puky

Přátelský vztah profesor-student je jedna z věcí, které mi budou na FELu chybět. Megan, profesorka na psychologii, mi přinesla na půjčení svou učebnici, aniž bych se jí o to prosil - prostě zaregistrovala, že jí ještě nemám. Prof. Otto si dá záležet na pozdravu v posilovně. Stacey, španělštinářka, by si zase ráda povídala o cestování po Kalifornii. Charles na ruštinu pozdraví rusky i česky. Na té přátelskosti se mi líbí, že má daleko ke kamarádíčkování, které by mohlo zavánět protekcí. Oni jsou totiž přátelští ke všem.

Znova jsem o tom přemýšlel, když mě včera pozval Steve domů na večeři. Steve je šéf katedry ekonomie a můj advisor na summer research. Je dalším příkladem kombinace neuvěřitelné přátelskosti a profesionality. Na návštěvu jsem se moc těšil. I proto, že rodina je židovská, tak že poznám zase něco nového.

Působilo to u nich moc kulturně, příjemně. Zabodovali u mě, když mi limonádu nalili se slovy "omlouváme se, ale nemáme led, v tomhle jsme trochu víc evropští". Bylo zajímavé vidět profesora, jak se chová k dětem (cca 6-11 let). Líbilo se mi, jakým způsobem mezi s sebou komunikují a všichni se vzájemně respektují. Nejmladší Rachel teď jde do první třídy a Emily (studentka také na návštěvě) se jí zeptala, jestli už umí číst. Odpovědí nám bylo, že anglicky čte už od čtyř, hebrejsky od tří. U večeře jsme vyzvídali více o košer jídlu. Prý nemají problém s nakupováním třeba v PriceChopperu, protože většina košer potravin je označena u v kroužku.

V jednu chvíli mi řekla Stevova manželka: "Ondřeji, musíme ti něco ukázat." Vešel jsem do místnosti, kde byl velký karton, na něm spousta obrázků a odstavců a nápis Czech Republic. To mladší syn (ve spolupráci s rodiči) dělal projekt do školy, kdy měli zpracovat nástěnku o nějaké zemi. Samozřejmě jsem se hned zeptal, proč si vybrali právě Českou republiku. Důvodem byl hlavně Kafka a vazba prarodičů k židovské Praze. "A taky tohle," přiběhl školák a ukázal mi puk s velkým logem Union College a nápisem na boku: MADE IN CZECH REPUBLIC.

1 komentář: