neděle 12. října 2008

Upomínka druhá

To, že se blíží Halloween, nám připomnělo nejen včerejší Pumkin Carving, ale i styl výzdoby nástěnky v knihovně:


Jako pozornost pro všechny pilné pracovníky je k dispozici košík, resp. dýně, sladkostí - zrovna jsem ochutnal mléčnočokoládový arašídomáslový košíček. Když už jsem u té knihovny, měl bych dva postřehy:

Zaprvé, nejednou jsem někomu vydával Kafku, na jeho popularitě tedy asi opravdu něco bude. Zajímalo by mě, kolik čtenářů ví, že psal v Praze. Mimochodem, česká beletrie má ve školní knihovně docela slušné zastoupení - minimálně jsem si v katalogu všiml Haška, Škvoreckého, Havla, Čapka, Kunderu, Seiferta, Lustiga, Vaculíka…

Zadruhé, fascinuje mě Connect NY a ILL. O co se jedná? Connect New York je síť čtrnácti školních knihoven ve státu New York, které se rozhodli sdílet některé své svazky. Pokud má knihovna nenabízí, co potřebuji, nebo požadovanou knížku má zrovna někdo půjčenou, můžu si to naťukat na internetu a oni mi to pošlou z jiné knihovny, ideálně z té, která je na nejlepší trase. Trvá to dlouho? Ne, většinou za 48 hodin už v knize můžu listovat. Knihovny spolu sdílí více než 4 milióny svazků - což je zhruba dvojnásobek toho, co nabízí dohromady více než čtyřicítka poboček Městské knihovny v Praze.

A když vytoužený titul není jedním z těch čtyř miliónů, je tu ještě záchrana v podobě jiného meziknihovního systému (ILL), kam se zadají podrobnosti o požadované knize nebo článku a oni už se o to postarají. Knihy mají dorazit během dvou tří týdnů (já ji měl asi za týden), článek naskenují a zveřejní v řádu hodin. A když ani ILL knihu nenajde? Nevím, pak už zbývá asi jenom poslední možnost - napsat si ji sám.

7 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Jo a někdy ta výpujčka funguje i mezinárodně, takže se Ti klidně může stát, že Ti Tvou požadovanou knížku nebo článek pošlou do USA z České národní knihovny ;-) V MLP jsem o tom taky myslím četla, ale nejsem si jistá.

Word-slinger řekl(a)...

To by bylo něco pro mě, práce v takový knihovně...by mě už nikdo nedostal zpátky..:D

Ondřej Kubera řekl(a)...

to veverka: Tak si dej pozor, abych Ti nějakou knížku nevyfouk' ;)

Unknown řekl(a)...

Našel si tam nějakou knížku od největšího čecha Járy Cimrmana?

Ondřej Kubera řekl(a)...

to pavel: Bohužel, se Svěrákem tu má něco společného jenom Kolja, resp. Kolya.

Unknown řekl(a)...

P.S. Mrkni na dýně na mojí picase...v botanické zahradě měli podzimní výzdobu ;-)

Ondřej Kubera řekl(a)...

Makro fotky jsou úžasné.

Jinak šup pro jednu dýni a vyřezávat ;)