středa 22. října 2008

NYC: Metro

Když jsem vlezl do newyorského "subway", vzpomněl jsem si na Paříž - také platíte "za vstup" - jednou vlezete a můžete se vozit jakkoli dlouho, dokud nevylezete z nějaké stanice. A také to v podzemí vypadá jak na běžně špinavé ulici (na rozdíl od interiér budovy připomínající zastávky pražského metra). Jízdné je relativně drahé (ostatně - jako všude) - $2 za jízdu, $7.50 za den, ale když najdete na ulici tiket, na kterém je $15, není to tak zlé.

Zastesklo se mi po vynikající informovanosti, kterou v Praze DPP podává. V New Yorku se o výluce dozvíte, až na stanici, z které vám to dál nejede, a to ještě takovým způsobem, že tomu ani místní nerozumí a naivně čekají na příjezd vlaku. Mluvená angličtina, která se z reproduktorů ozývala je opravdu high level, jsem zvědav, jestli ji v létě, až poletím zpět, budu rozumět.

Když jsme přemýšleli o typech lidí, kteří jezdí metrem (tady vs. u nás), zasmáli jsme se nad vtipem, který jsme vymysleli. Vůbec si však netroufám doufat, že je pochopitelný i ostatním: "Co má společné pražské a newyorské metro? V obou můžete potkat českého herce."

5 komentářů:

Pavel Trojánek, Tee-pee řekl(a)...

I didn't get that joke...

Unknown řekl(a)...

K pražské dopravě - DPP má u mnoha lidí nejeden vroubek. Např. nedávno zela obří díra před tržnicí na Strašnické, protože praskl plyn či co. Takže všechny busy přestaly jezdit na tu stranu k metru a byly odkloněny na protější zastávku. Vznikl strašný zmatek a dohady, který bus kam jezdí. Některé zastávky kolem Nádraží Strašnice, byly zrušeny, jiné vznikly. Nebudu se o tom víc rozepisovat, protože jsem si k tomu doma musela skoro vytvořit plánek. Nicméně ještě 3 dny po zavedení výluky, stály davy lidí na Strašnické na špatné straně a čekaly na bus, který tam nejede. Nikde nic neviselo, žádné info, jen přeškrtnutá čísla autobusů, kterých si člověk všimne asi tak po 15 minutách marného čekání...

Ondřej Kubera řekl(a)...

to veverka: He, tak i z Prahy můžeš poznat, jak to běžně chodí jinde. I když z Paříže máš také jistě bohatou zkušenost.

Anonymní řekl(a)...

Hodně lidí nemá nejlepší dojem z NY metra všichni sy mislý že je špinavé,plné graffity,rozmlacených zastávek a otřesně vypadajících souprav.Pravda je ovšem poněkud jiná.Ano v rozmezí 1970-1993 to bylo otřesné ale ty doby jsou už pryč ba naopak dnešní NY se změnil a je považovám za jedno z nejbezpečnějšich měst USA.A co se metra týče nesmí se koukat jen na vzhled a cenu NY metro jezdí 24/7 což je už samo o sobě dosti těžké na časy a dodržení grafikonu který je nastaven na 2-3 minuty ve špičce a 5-6 minut mimo špičko o pracovních dnech. Připočítej k tomu všech 24 linek + 2 expresy v lince (6,7) a pak ještě musis vzit v uvahu kolik ma MTA souprav k tomu dojdes ze MTA ma na uzemi NYC 18 Dep do kterých není problém napěchovat průměrně 60 8-vozových souprav což je něco přes 2000 8-vozových souprav když k tomu připočítáš zálohy,technické vlaky apod. je to prostě velice těžké na organizaci ale já si myslym že MTA která mymochodem spravuje nejen New Yorksé metro ale i NY bus.Metro North Railroad a Long Island Railroad zvládá na jedničku,svědčí o tom že v roce 2008 nevyjela téměř žádná posprejovaná souprava z depa na linku.A to co ej v praze běžna věc jezdit na černo se v NY skusí jen jednou.a co se hlšení a organizace týče je fakt že NY metro je technicky poněkud pozadu ale není to nic co by se nedalo zvládnout především je nutné si uvědomit to že metro tam je pro to aby vozilo masy lidi mezi stanicemi a to vcas,a ne proto aby mely turisti pekne fotky.I kdyz co se vozu tyce na te fotce máš zrovna vyfocenou soupravu R-46 (Overhauled) která byla vyrabena v roce 1974-1975.Ale pokud si jel někdy nejnovejsima sourpavama R-160 viz:http://www.nycsubway.org/perl/show?92535
Tak si myslym že se mužou jit prazske soupravy se svou smesnou nalepkou nad dverma jit vycpat protoze LCD displej na hornich stenach u dveri sou jedninecny.

Tohle neni narazka ale muj odborný názor.A že toho o NY metru vim dost.

Ondřej Kubera řekl(a)...

He, díky, Anonyme, za doplnění.

Svým článkem jsem se nesnažil vydat odborný posudek na NY metro (na to jsou jiné kapacity) a hrdě přiznávám, že o něm skoro nic nevím.

Chtěl jsem skrze pár postřehů poukázat, v čem mi připomnělo Paříž, jak mě zklamala informovanost a jak se liší struktura cestujících. Nic víc, nic míň.