neděle 2. srpna 2009

Summer Research - tak trochu jiná brigáda

Důvod, proč jsem tu až do srpna místo do června, a téměř nic jsem o něm nenapsal. Dovolte mi to tedy nyní trochu shrnout.

Můj a dalších devět projektů (i např. Honzův) byly trochu výjimečné tím, že se nutně nejednalo o výzkumy. Byly hrazené z CPATH grantů National Science Foundation, které mají za cíl podpořit využití počítačů v nepočítačových oborech, zejména humanitních.

O mém advisoru (profesoru, šéfovi, vedoucímu katedry Ekonomie) jsem tu už psal. Společně jsme pracovali na projektu s názvem Computation of Dynamic Models in Economics. Zní to dost hrůzostrašně, že? Computation protože cílem bylo využití výpočetního software. Dynamic Models popisují systémy, které v sobě mají prvek času. Economics protože celý projekt slouží k přípravě rozšířeného předmětu Quantitative Economics, který bude na Union College vyučován příští jaro.

Cože bylo mají prací? Studoval jsem matiku diferenčních rovnic a dynamické optimalizace z knížek z MIT a Cambridge, řešil příklady v Mathematice a MATLABu, porovnával software, psal manuály a programoval v MATLABu složitější dynamický model. Na jedné straně jsem byl profesorův pomocník, na druhé spíše student jako pokusný králík. Dával jsem mu zpětnou vazbu k učebnicím, vysvětlováním látky si vlastně zkoušel přednášku a vůbec si udělal obrázek, co za typ práce budou studenti schopni udělat.

Abych trochu přiblížil, o čem ty dynamické problémy jsou, použiju Stevův oblíbený příklad. Představte si jezero a v něm ryby. Vaší hlavní starostí je, kolik ryb chytit každým rokem. Ryby jsou obnovitelným zdrojem, tzn. necháme-li nějaké ryby v jezeře, máme více ryb v budoucnu.Nebudu vás zatěžovat tou matikou, ale při snaze o řešení byste došli k tomu, že pro optimální rozhodnutí potřebujete znát počet chycených ryb pro všechny budoucí časy. Což při neomezeném časovém horizontu bez počítače těžko spočítáte. Způsob řešení těchto a podobných problémů se říká dynamické programování. Podobné modely nacházejí praktické uplatnění třeba v řízení zásob nebo investic. Tato oblast mě zaujala především tím, že spojuje matematiku, ekonomii a management. Jen jedna znalost nestačí, je potřeba více pilířů.

Toť snad stačí. Kdyby někdo chtěl vědět víc, pošlu mu prezentaci, kterou jsme předváděli ve středu na symposiu, nebo třicetistránkovou závěrečnou zprávu, kterou jsem před pár hodinami dokončil. Pokud nebude mít Steve nějaké připomínky, tak hotovo.

Žádné komentáře: